Vandrerute: Velling

Ruten, som er lidt mindre end 10 km lang, starter ved Velling Kirke, hvor der er mulighed for at parkere. Ruten går på veje, grusveje og gode stier. Vær dog opmærksom på, at turen nord om Velling sker i kanten af en forholdsvis trafikeret vej. Pas på i trafikken.

Landskabet i Danmark er meget varieret, og de oplever vi virkeligt på denne tur, som fører og ud langs åerne i engene ved vestkysten.

Vi følger vejen nord for kirkegården, som går ud mod engen. Vejen drejer mod nord og følger kanten mellem marker og eng. Efter kort tid drejer sporet 45 grader mod højre, ind over markerne. Vi drejer venstre om bygningerne og fortsætter til Velling Kirkeby. Fortsæt mod nord ud af byen forbi præstegården og hent til et større Y-kryds, hvor vi vælger vejen mod højre. Vi fortsætter langs vejen, hen over broen over banen. Vi fortsætter ad Skraldhedevej. Vi tager eventuelt en afstikker igennem Forundringens Have ved Skraldhedevej 7A. Det er en oplevelse værd.

Forundringens Have byder på mange oplevelser.

Lige nord for haven drejer vi mod højre og går mod øst. Hvor markvejen svinger mod venstre, tager vi den mindre markvej mod højre, langs læhegnet. Vi er nu på rutens højeste punkt, omkring 25 meter over havet. Når marken er passeret og vi vender tilbage til grusvejen, drejer vi til venstre.

Vi drejer til højre ved det skarpe sving efter Nørbæk 24. Efter jernbanebroen følger vi vejen Stavnskjær lige ud, og følger vejen når den svinger mod højre, til venstre, til højre osv. Vi fortsætter indtil vi når Rydbjergvej og er tæt på byen. Vi drejer til højre ad Rydbjergvej. Når vi passerer en stor ridebane på venstre hånd, drejer vi mod højre, lige før gården Rydbjerg.

Vi går i kanten mellem en skov på venstre hånd og en græsmakr på højre hånd. Vi bevæger os nu ud i engen. Lige efter at have passeret den første å, drejer vi til højre og følger stien langs Venner Ås sydside. Hvor åen svinger mod højre, kan vi på den modsatte bred se den private shelterplads Camp Åvang.

Ved bådelaugets plads krydser vi åen og går op til landevejen Velling Kirkeby, hvor vi drejer til højre mod Velling. Her passerer Fjordvang Efterskole på venstre hånd, og vi fortsætter ligeud, indtil vi returnerer til Velling Kirke.

Du kan se ruten her: https://hiking.waymarkedtrails.org/#route?id=11789270 og du kan også downloade ruten som GPX-fil.